وصلت با محارم در سلسله هخامنشيپسر كورش كبير : كمبوجيه . . .

۴ بازديد

ازدواج با محارم در سلسله هخامنشيپسر كورش كبير : كمبوجيه كمبوجيه پسر كوروش كبير كه بعداز كشته شدن بابا در جنگي با گروهي از ايرانيان موسوم به ماساگت ها كه در شمال شرقي بودند به خلافت رسيد و گسترشي شاهي او‌را ادامه اعطا كرد و مصر سفلي را به متصرفات وسيع آن افزود . يونيان كه منبع داراي اهميت ما براي مورخ زرتشتيان مي‌باشند نيكي هاي چنداني از او ياد نكرده اند و تا آنجا كه به كيش زرتشتي وابسته است مهم ترين داعيه در رابطه او اين است كه اول كسي بود كه كار ( ( ( ( خوئتودثه ) ) ) ) يعني زناشويي با نزديكان را انجام داده است . بر طبق پهل
پسر كورش كبير : كمبوجيه
كمبوجيه پسر كوروش كبير كه بعداز كشته شدن بابا در جنگي با گروهي از ايرانيان موسوم به ماساگت ها كه در شمال شرقي بودند به خلافت رسيد و گسترشي شاهي او‌را ادامه اعطا كرد و مصر سفلي را به متصرفات بزرگ آن افزود .
يونيان كه منبع كليدي ما براي مورخ زرتشتيان مي‌باشند نيكي هاي چنداني از او ياد نكرده اند و تا آنجا كه به كيش زرتشتي بستگي دارد مهم ترين داعيه در رابطه او اين است كه اول كسي بود كه كار ( ( ( ( خوئتودثه ) ) ) ) يعني زناشويي با نزديكان را انجام داده است .
مبتني بر پهلئي اين مدل زناشويي شايان ثنا مضاعف است و چه خوب تر كه دربين اعضاي خانواده يعني در ميان بابا و دختر و اخوي و خواهر و چه بسا مامان با پسر صورت بپذيرد .
خويش اين اصطلاح در باور طومار زرتشتي موسوم به«فرورانه» ميايد .
عبارت مورد مشاجره در يسن12 بند9 , چنين است : اينجانب ايمان دارم به آئين مزديسنايي فكه نبرد را براندازد , سبب شود كه سلاح را كنار گذارند و به خوئتودثه امركند كه حق است .
ام راجع به كهن ترين تاييديه اين ترسيم گفته اند گمان بر اين بوده است كه زيرا ويشتاسپ و همسرش , هوتئوسا به قوم «نئوتره» وابستگي داشتند . و همين قضيه درباره ي زناشويي كوروش با ( كاساندانه دختر فرنسپ هخامنشي ) نيز درستي مي كند .
اوليه زناشويي اين چنيني كه محقق شده ( بصورتي قانوني ) زناشويي پسر كوروش يعني كمبوجيه با دو بدن از خواهران تني خود است .
به گفته هرودت او دلباخته يكي از خواهرانش شده بود و مي خواست با وي زناشويي كند , اما زيرا نقشه اش مغاير تمامي رسوم بود پس ردان و مغانها را فراخواند و از آن ها پرسيد كه آيا رسمي است كه اذن دهد مردي با خواهر خويش زناشويي كند . آن‌ها پاسخي به او دادند كه نيز جانشان را ايمن مي داشت و نيز مطابق عدالت بود .
آنها گفتند كه رسمي نيافته اند كه زناشويي خواهر و اخوي را جايز شمارد , البته ضابطه ديگري يافته اند كه اذن مي‌دهد پادشاه هر چه دلش خواست انجام دهد .
به همين منجر كمبوجيه ابتدا با اين خواهر و آنگاه با خواهر ديگرش ( آتوسا ) زناشويي كرد . جاي شگفت است كه عملي برخاسته از بلهوسي يك فرمانروا وظيفه اي فقاهتي و لازمه ايمان انگاشته شود .
وانگهي از خانتوس لوديايي كه همروزگار هرودت بوده است هم نقل كرده اند كه «مغان با مادرها خود همبستر ميشوند . آن‌ها ممكن است چنين ارتباط اي نيز با دختران و خواهران خويش داشته باشند . »
وجود فعاليت زناشويي همخوني به طور گسترده ميان جامعه ها باستاني ثابت شده‌است . احتمالا جامعه زرتشتي نيز در آن روزگاران در آغاز شكل گيري كه زناشويي بين مؤمنان را بسط مي اعطا كرد , به سبب ساز شمار اندك اعضايش پيوندهاي داخل خانواده را رسميت داده باشد و روحانيون و موبدان اين يقين را يافتند كه چنين پيوندهاي نزديكي عملا سرويس به تحكيم آئين است از اين پس , خوئتودثه , خير تنها در كتابهاي پهلوي ستوده شده بلكه عملا در ادبيات , اوراق و متن هاي تاريخي نيز تحت عنوان عملي تاييد ميشود كه از سده ششم پيش از به دنيا آمدن در بين شاهزاده , روحانيان و موبدان و مردمان معمولي چهره مي داده است . «منبع : كتاب زرتشتيان باورها و آداب فقهي آنان نوشتن مري بويس»

مزون لباس عروس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.