ازدواج با محارم در سلسله هخامنشيپسر كورش كبير : كمبوجيه كمبوجيه پسر كوروش كبير كه بعداز كشته شدن بابا در جنگي با گروهي از ايرانيان موسوم به ماساگت ها كه در شمال شرقي بودند به خلافت رسيد و گسترشي شاهي اورا ادامه اعطا كرد و مصر سفلي را به متصرفات وسيع آن افزود . يونيان كه منبع داراي اهميت ما براي مورخ زرتشتيان ميباشند نيكي هاي چنداني از او ياد نكرده اند و تا آنجا كه به كيش زرتشتي وابسته است مهم ترين داعيه در رابطه او اين است كه اول كسي بود كه كار ( ( ( ( خوئتودثه ) ) ) ) يعني زناشويي با نزديكان را انجام داده است . بر طبق پهل
پسر كورش كبير : كمبوجيه
كمبوجيه پسر كوروش كبير كه بعداز كشته شدن بابا در جنگي با گروهي از ايرانيان موسوم به ماساگت ها كه در شمال شرقي بودند به خلافت رسيد و گسترشي شاهي اورا ادامه اعطا كرد و مصر سفلي را به متصرفات بزرگ آن افزود .
يونيان كه منبع كليدي ما براي مورخ زرتشتيان ميباشند نيكي هاي چنداني از او ياد نكرده اند و تا آنجا كه به كيش زرتشتي بستگي دارد مهم ترين داعيه در رابطه او اين است كه اول كسي بود كه كار ( ( ( ( خوئتودثه ) ) ) ) يعني زناشويي با نزديكان را انجام داده است .
مبتني بر پهلئي اين مدل زناشويي شايان ثنا مضاعف است و چه خوب تر كه دربين اعضاي خانواده يعني در ميان بابا و دختر و اخوي و خواهر و چه بسا مامان با پسر صورت بپذيرد .
خويش اين اصطلاح در باور طومار زرتشتي موسوم به«فرورانه» ميايد .
عبارت مورد مشاجره در يسن12 بند9 , چنين است : اينجانب ايمان دارم به آئين مزديسنايي فكه نبرد را براندازد , سبب شود كه سلاح را كنار گذارند و به خوئتودثه امركند كه حق است .
ام راجع به كهن ترين تاييديه اين ترسيم گفته اند گمان بر اين بوده است كه زيرا ويشتاسپ و همسرش , هوتئوسا به قوم «نئوتره» وابستگي داشتند . و همين قضيه درباره ي زناشويي كوروش با ( كاساندانه دختر فرنسپ هخامنشي ) نيز درستي مي كند .
اوليه زناشويي اين چنيني كه محقق شده ( بصورتي قانوني ) زناشويي پسر كوروش يعني كمبوجيه با دو بدن از خواهران تني خود است .
به گفته هرودت او دلباخته يكي از خواهرانش شده بود و مي خواست با وي زناشويي كند , اما زيرا نقشه اش مغاير تمامي رسوم بود پس ردان و مغانها را فراخواند و از آن ها پرسيد كه آيا رسمي است كه اذن دهد مردي با خواهر خويش زناشويي كند . آنها پاسخي به او دادند كه نيز جانشان را ايمن مي داشت و نيز مطابق عدالت بود .
آنها گفتند كه رسمي نيافته اند كه زناشويي خواهر و اخوي را جايز شمارد , البته ضابطه ديگري يافته اند كه اذن ميدهد پادشاه هر چه دلش خواست انجام دهد .
به همين منجر كمبوجيه ابتدا با اين خواهر و آنگاه با خواهر ديگرش ( آتوسا ) زناشويي كرد . جاي شگفت است كه عملي برخاسته از بلهوسي يك فرمانروا وظيفه اي فقاهتي و لازمه ايمان انگاشته شود .
وانگهي از خانتوس لوديايي كه همروزگار هرودت بوده است هم نقل كرده اند كه «مغان با مادرها خود همبستر ميشوند . آنها ممكن است چنين ارتباط اي نيز با دختران و خواهران خويش داشته باشند . »
وجود فعاليت زناشويي همخوني به طور گسترده ميان جامعه ها باستاني ثابت شدهاست . احتمالا جامعه زرتشتي نيز در آن روزگاران در آغاز شكل گيري كه زناشويي بين مؤمنان را بسط مي اعطا كرد , به سبب ساز شمار اندك اعضايش پيوندهاي داخل خانواده را رسميت داده باشد و روحانيون و موبدان اين يقين را يافتند كه چنين پيوندهاي نزديكي عملا سرويس به تحكيم آئين است از اين پس , خوئتودثه , خير تنها در كتابهاي پهلوي ستوده شده بلكه عملا در ادبيات , اوراق و متن هاي تاريخي نيز تحت عنوان عملي تاييد ميشود كه از سده ششم پيش از به دنيا آمدن در بين شاهزاده , روحانيان و موبدان و مردمان معمولي چهره مي داده است . «منبع : كتاب زرتشتيان باورها و آداب فقهي آنان نوشتن مري بويس»
یکشنبه ۱۹ شهریور ۹۶ | ۲۱:۲۲ ۴ بازديد
تا كنون نظري ثبت نشده است