اجزاي سفره عقد

۶ بازديد

با اعتنا در اجزاي سفره عقد , متوجه خواهيد شد كه‌اين اجزا بي حكمت نمي باشند . ما درين مقاله در مورد اجزا و فلسفه سفره عقدصحبت خوا هيم كرد و هركدام از اجزاي سفره عقد را برايتان شرح ميدهيم .

سفره عقد يك از سنت هاي سابق اهل ايران بوده و از دير باز در مراسم عقد باز ميگرديد . عروس و داماد در كنار سفره عقد نشسته و به خطبه عقد گوش فرا مي دادند .
قرآن كريم و مهربان و جانماز ( نماد عقيده و ايمان ) :
علامت ي مورد تاييد قرار داشتن ازدواج از طرف آفريدگار و طلب يمن و بركات الهي است . قرآن , جلو آينه و بالاي جانماز قرار ميگيرد و روي آن مهر و تسبيح زيبايي قرار مي دهند تا سند بر پاي بندي زوج نسبت به اصول آيين اسلام باشد و تبرك آن دربرگيرنده درحال حاضر عروس و داماد شود . جانماز يا اين كه از جنس ترمه با آستر ساتن خوش رنگي ( مثل زرشكي و غيره ) مي‌باشد يا اين كه آن را منحصربه‌فرد عروس از مخمل سپيد ميدوزند و رشد را با نخ درخشان نقره اي سوزن دوزي مي نمايند . مهر اين جا نماز به صورت قلب يا اين كه گل يا اين كه انواع خوشگل واستثنايي ديگر گزينش ميگردد .
آينه و شمعدان ( علامت روشني زندگاني ) :
در بالا سفره عقدو رو به عروس و داماد قرار ميگيرد تا با نگريستن در آن دلهايشان نسبت به نيز نظير آينه صاف و زلال باشد و سعادتمند شوند . شمعدان ها در دو سوي آينه جاي دارا‌هستند و شمع هاي فروزان باطن آنان هنگام سرازير شدن صيغه عقد , ‌نشانه آرزوي نور و گرمي در لينك و پيوند عروس و داماد است . جنس شمعدان با فريم آينه يكي و معمولا نقره , برنز يا اين كه بلورين ميباشد .

كاسه نبات و شيريني ( آرم شيريني معاش ) :
بالاي سفره عقد , عده اي از نبات را به صورت خوشگل و طبقاتي قرار مي دهند . نبات نشانه آروزي شيريني لينك و پيوند عروس و داماد است كه معمولا آن را از نبات اعلاي زعفراني تدارك ميبينند . شيريني هم به آرم به ارمغان آوردن شهد به روزي بر راز سفره عقد مي نشيند . معمولا هر دو مدل شيريني كم آب و خيس را به‌اين مراد به فعاليت ميبرند . شيريني سفره عقد مي بايست خوش منظر , كوچك و جديد باشد .
نقل و سكه ( آرم شيرين كامي و ارتقا روزي ) :
نقل به آرم شيرين كامي و سكه براي ارتقاء روزي عروس و داماد راز سفره عقد گذارده مي گردد . روز جاري مخلوطي از نقل سه مرواريد و پولك را در بسته بندي هاي كوچك يا اين كه انواع ابتكاري ديگر قرار مي دهند و تور آن را با شكوفه و روبان تزيين مي نمايند . سكه هاي ويژه سفره عقد , طلايي رنگ است كه روي آن خوش يمن باد يا اين كه اسم خوش‌يمن حضرت مهدي ( عج ) ضرب مي گردد .
تخم مرغ ( علامت باروري ) :
از قديم تا به امروز تخم مرغ آرم ميلاد و دوام نسل است . از اين رو پيداست كه نهادن آن بر سفره عقد به نيت ادامه نسل زن و مرد و باروري وصلت آن دو مي‌باشد . معمولا براي تبرك تعداد تخم مرغ ها را پنج ( به نيت ۵ بدن ) , دوازده ( به نيت ۱۲ امام ) يا اين كه چهارده ( به نيت ۱۴ معصوم ) ‌انتخاب مي نمايند .

فندق , گردو و بادام ( علامت توانگري ) :
اين خوراكي هاي مقوي و پرمايه الهي را هم به نماد گسترده بودن سفره طعام عروس و داماد و توانمندي آنان رمز سفره عقد ميگذارند .
نان و پنير ( علامت بركت ) :
نان را به آرم ي بركت پروردگار و پنير را با نيت وسعت روزي و سفيد بختي بر رمز سفره عقد مي نشانند . امروزه نان و پنير را به طور لقمه هاي كوچك در مي‌آورند و با نايلون حفظ كننده طعام مي پوشانند .
سبزي ( آرم تازگي ) :
را به نماد ي تن درستي , سرسبزي و خرمي در سفره عقد ميگذارند . سبزي عقد , سبزي تناول كردن است كه از تره , ريحان , شاهي , نعناع , تربچه و پيازچه تشكيل ميشود .
گل ( علامت لطافت ) :
سبدي از گل را به نماد شادابي , طراوات و زيبايي لينك و پيوند بر سفره عقد مي نشانند . همينطور براي آرايش كردن اجزاي ديگرسفره عقد هم از شاخه هاي گل و گلبرگ هاي رنگين استفاده مي نمايند . گل سرخ يا اين كه رز نشانه شناخته شده علاقه در سراسر دنيا است .
مزون لباس عروس

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.